Generella leveransvillkor för SGD

1. Tillämpningsområde

Dessa villkor gäller för alla leveranser från SGD Sveriges Golvdistributörer AB Org.nr 556445-3529 (hädanefter kallad "Leverantören") till kunder (hädanefter kallad "Kunden"), såvida inget annat har avtalats skriftligen. Utöver villkoren tillämpas ABM 07.
 

2. Avtalets ingående

Avtal mellan Leverantören och Kunden anses uppkomma efter att förfrågan från Kunden bekräftas genom skriftlig orderbekräftelse från Leverantören. Eventuella avvikelser ska avtalas skriftligen.
 

3. Leverans och leveranstid

3.1. Leveransen sker det datum som anges i orderbekräftelsen.

3.2. Vid ordervärden understigande 3000 SEK, exklusive mervärdesskatt, tillkommer en hanteringsavgift på 500 SEK, exklusive mervärdesskatt, per order. 

3.3. För det fall att Parterna inte överenskommit om pris för frakt äger Leverantören alltid rätt till skälig ersättning för de kostnader som Leverantören haft med anledning av frakten. 

3.4. Leverans sker enligt ABM 07 LLK om inget annat avtalats.

3.5. För det fall att Leverans ej kan ske på avtalat leveransdatum, och förseningen beror på Beställaren, äger Leverantören rätt till ersättning som Leverantören orsakas med anledning av förseningen. 


4. Riskövergång

Risken för varan övergår till Kunden vid Leverantörens avlämnande till transportör eller när varan ställs till Kundens förfogande enligt avtalade villkor. Om Kunden inte kan ta emot varorna vid avtalad tidpunkt, övergår risken ändå när varorna är redo att levereras.


5. Priser och betalningsvillkor

5.1. Priser anges i orderbekräftelsen och är exklusive moms och andra avgifter.

5.2. Leverantören äger rätt att fakturera kostnaderna den dag som infaller först av dag för riskens övergång och dag då varan överlämnas till Kunden. 

5.3. Betalning ska ske inom 20 dagar från fakturadatum, om inget annat avtalats. Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta samt lagstadgade avgifter.

5.4. Leverantören kan kräva förskottsbetalning om risk för utebliven betalning föreligger.
 

6. Äganderättsförbehåll

Äganderätten till varorna övergår till Kunden först när full betalning erlagts. Innan dess får varorna inte säljas vidare, pantsättas eller på annat sätt disponeras.


7. Reklamation

7.1. Kunden ska omedelbart efter leverans kontrollera varorna. Reklamation av eventuella fel eller brister ska göras skriftligen inom 10 dagar.

7.2. Vid leverans via externt fraktbolag ska Kunden omgående undersöka varorna och vid synlig skada eller saknat gods anmärka detta på fraktsedeln innan mottagandet kvitteras. Reklamationer ska ske skriftligen utan uppskov.

7.3. Vid godkänd reklamation ska Leverantören att åtgärda felet eller leverera ersättningsvara.


8. Returer

8.1. Efter översänd orderbekräftelse krävs godkänd retur, avbeställning accepteras ej. Returer kan endast godkännas efter överenskommelse med Leverantören och mot uppvisande av följesedel eller faktura. Vid godkänd retur ersätts 75% av varans pris och en avgift motsvarande Leverantörens kostnader hänförliga till returen debiteras Kunden.

8.2. För varor som inte är lagerförda godkänns inga returer eller hävningar av köp.


9. Garantier

Leverantören lämnar garanti i enlighet med tillverkarens garantivillkor. Garanti omfattar inte skador som orsakats av felaktig hantering, installation eller användning.


10. Ansvarsbegränsning

Leverantören ansvarar inte för indirekta skador såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller andra följdskador. Leverantörens ersättningsskyldighet kan aldrig överstiga priset för varorna.


11. Force majeure

Leverantören ansvarar inte för förseningar eller uteblivna leveranser på grund av händelser utanför Leverantörens kontroll, såsom strejk, naturkatastrofer, krig, pandemier eller liknande. Om force majeure-händelser varar i mer än tre månader, har båda parter rätt att häva avtalet utan ersättning.


12. Tvistlösning

Eventuella tvister ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om en lösning inte kan nås, ska tvisten slutligt avgöras genom allmän domstol enligt svensk